Ik ben tamelijk nieuw in TT-land en loop tegen een probleempje aan. Ik heb een TT go 740 en vind het verdraaid lasting om de bordjes voor een waarschuwing van een flitspaal in de linkerbovenhoek van de TT te lezen.
Mijn vraag is of deze groter gemaakt kunnen worden.
Dat is helaas niet mogelijk. De maximale grote van een POI symbool is 22x22 pixels. Er bestaat volgens mij ook geen mogelijkheid om de weergave links bovenin te vergroten.
Groet, harold
Vragen en problemen omtrent navigatie worden
uitsluitend via het FORUM beantwoordt.
Harold,
Dit is wel mogelijk. (met dank aan Captain die het ooit een keer gemaakt heeft)
Bijgaand het bestand.
Korte uitleg:
In het bestand vind je de iconenset die oorspronkelijk door SCDB (SpeedCam DataBase) werd/wordt gebruikt. In het bestand tref je de originele (22x22 pixel) bestanden, de vergrote (44x44) bestanden en de gesproken bestanden (ogg_files)
Installatie:
- Kopieëer de vergrote bestanden naar de map waar de flitspalen (data) en iconen (bmp) staan.
- Hernoem de nieuwe bmp bestanden 1:1 naar de databestanden.
- Voorbeeld: Het databestand is bijvoorbeeld : roodlicht120.ov2, dan moet je het nieuwe icoon hernoemen naar: roodlicht120.bmp
- Verplaats de oude set bitmapiconen (de kleine uitvoering).
- Zijn de nieuwe grote iconen dat wat je wil hebben dan kan je eventueel de oude set verwijderen.
Tip: maak vooraf wel even een back_up.
Succes,
Peter
Vragen en problemen omtrent navigatie worden uitsluitend via het FORUM beantwoordt.
Device : Navigon-92_Premium_Live, 8450_Live, 70_Premium, 20_Easy Kaart :Europe Q1-2012, test Q2-2012 Drager :Transcend, 8GB, Class 10 Extra : Ge-tectronicTmc Y-adapter
Er schijnt wat verwarring te zijn omtrent de installatie. Bijgaand een how_to werkwijze:
De vergrote iconenset is alleen van toepassing op een extern verkregen flitspalenset zoals SCDB of Flitspaal.nl. De ingebakken flitspalen die door TT_Home op je systeem staan werken hier niet mee.
Elke Poi bestaat uit een databestand (ov2) en een bmp bestand
Wanneer de flitspalen (data en bmp) in de landenmap staan, dan kopieëer je ze daar naar toe. Je moet alleen alle bmp's hernoemen naar de data_bestandsnaam.
Even een korte How_to ( ik zal wel niet helemaal duidelijk zijn geweest in het forum)
- Lokaliseer de flitspalen (data + bitmap) op je TT
- Pak het zip_bestand uit
Hierin staan 3 bestandjes per flitspaal, namelijk:
1): een gewoon bitmap ( Speedcams_10kmh.bmp)
2): een vergrote bitmap (Speedcams_10kmh_x2.bmp)
3): Nederlands gesproken melding van de betreffende flitspaal (speedcams_10kmh.ogg)
- Verplaats tijdelijk van de TT de originele flitspaal_iconen naar een andere willekeurige map
- Kopieëer nu alle vergrote bmp's (de x2.bmp's) naar de map waar de flitspalen staan
- Hernoem de nieuwe vergrote bitmap EXACT naar de data_naam. Voorbeeld: staat bij jouw in de map "Snelheid10.data" dan moet je de bewuste bitmap (speedcams_10kmhx2.bmp) hernoemen naar "Snelheid10.bmp
- Zo doe je dat bij alle flitspaalbestanden.
- Nadat je dit allemaal hebt gedaan, reset je de TT en zijn wanneer de TT nu een flitspaal detecteerd zal er een vergroot icoon in de linkerboevnhoek zichtbaar zijn.
Geluiden (ogg bestanden)
Je kan in plaats van een meldingstoon ook kiezen voor een gesproken Nederlandstalige melding.
- Lokaliseer de map in de tomtom waar de standaard meldingstonen zijn.
- Kopieëer nu alle ogg bestanden naar die map.
- Wanneer je nu de instellingen doet kan je kiezen voor het ogg bestandje. Het betreffende geluidsfragment koppel je nu aan de bewuste flitspaal.
Succes.
Vragen en problemen omtrent navigatie worden uitsluitend via het FORUM beantwoordt.
Device : Navigon-92_Premium_Live, 8450_Live, 70_Premium, 20_Easy Kaart :Europe Q1-2012, test Q2-2012 Drager :Transcend, 8GB, Class 10 Extra : Ge-tectronicTmc Y-adapter
Deze bijdrage is al 2 keer bewerkt, de laatste keer door »Peter« (13. augustus 2010, 21:36)
Ik zou sowieso over gaan naar een betrouwbaarder data leverancier van flitspalen dan TT.
TT heeft dit onderdeel nou niet echt als een prioriteit staan met gevolg dat er behoorlijk wat aan schort.
Rijd je alleen Benelux, dan raad ik je Flitspaal aan.
Rijd je ook in andere landen, dan raad ik je SCDBaan. Deze vraagt een kleine vergoeding van 9,95 op jaarbasis. De database wordt vrijwel dagelijks geüpdate.
Overigens is het abonnement weer simpel terug te verdienen door mee te doen aan de GPS_Aktie.
Indien je gebruik maakt van één van deze twee sets, dan kan je de iconen vergroot in de linkerbovenhoek krijgen.
Tot slot nog een afstellingstip:
Bij TT kan je de meldingsafstand instellen en ook pas laten melden als de paal op de route is.
Hieraan zitten wat bedenkingen waar je even op moet letten.
Meldingsafstand: Ik deelde, ten tijde dat ik zelf ook nog met een TT reed, de flitspalen in groepen wat de meldingsafstand betreft. Daarbij hanteerde ik de volgende optie met instellen. Flitspalen voor snelheden:
000 - 045 km/hr op 100 meter
050 - 070 km/hr op 150 meter
080 - 090 km/hr op 200 meter
100 - en hoger op 250 meter
Trajectcontrole begin op 250 meter
Trajectcontrole eind op 100 meter
Hiermee voorkom je met name in grote steden, waar zowat op elke hoek een paal staat, dat de TT niet continue meldingen geeft.
De andere tip die ik je wil meegeven is voor "Melden op de Route"
Gebruik deze optie ALLEEN bij trajectcontroles.
Uitleg: Steeds meer flitspalen kunnen niet alleen afgaand verkeer meten, maar ook steeds vaker opkomend verkeer. Het komt ook voor dat ze de flitspalen in de middenberm van snelwegen zetten met een draaibare camera.
In Duitsland zijn ze verplicht om je gezicht op de foto te zetten, dus die flitsen altijd opkomend verkeer.
Door nu een vink te zetten bij "Melden op de Route" zal de TT alleen waarschuwen voor flitskasten bij afgaand verkeer. Je waant je "veilig" maar dat is dus niet zo.
De enige optie waarbij het wel kan zonder problemen is bij Trajectcontroles, die meten ten alle tijde het afgaand verkeer.
Laatste punt over trajectcontrole: Pas er mee op, er bestaan zelfs trajectcontroles BINNEN een trajectcontrole.
Stel de controle gaat over het traject A-B, dan kan het zijn dat er tussentijds ook gemeten wordt (deeltraject). Dan krijg je dus A, A1-A2-A3, B. Is de snelheid korrekt tussen A en B maar heb je plankgas gereden tussen A1 en A2 en een slakkengang tussen A2-A3, dan val je alsnog in de prijzen.
Deze bijdrage is al 2 keer bewerkt, de laatste keer door »Peter« (1. augustus 2010, 01:42)
Het is inderdaad gelukt. Het flitspaalicoon in de linkerbovenhoek is duidelijker maar vooral het opdoemende icoon op de rijbaan is erg duidelijk en geeft duidelijk aan wat de geboden snelheid is.
Nogmaals dank.
Ik meende ook de de ogg-files te koppelen maar kon de geluidbestanden nergens vinden. In de root staat geen soundmap. Ook staan de geluiden niet in de landenmap. Overal gezocht maar nope. Raar, want ik kan ze wel detecteren op de TT. In mijn eerdere back-ups stat wel een dergelijke map met sounds. Kan ik die gewoon naar de root kopieren en dan de oog-files koppelen?
Je moet even kijken in welke map de standaard geluidsmeldingen staan als je een poi instelt. Kopiëer dan de ogg files daar ook naar toe. Reset de TT en koppel ze dan aan de flitspalen.
Succes
Deze bijdrage is al 1 keer bewerkt, de laatste keer door »Peter« (13. augustus 2010, 21:37)
Ander vraagje: Hoe kan ik controleren of mijn TT oplaadt? Ik merk nu, ook na een lange rit met de TT op de externe aansluiting van de "sigarettenaansteker" dat ie, na vewijdering hierop, aangeeft er na 9 sec mee te stoppen. Mijn simpele conclusie is dat dat ie niet oplaadt. Is dit op de TT te controleren/ kan ik dit euvel laten repareren?
Ik geef even een paar opties, weet niet zeker wel of niet aktief op een TT is:
- Tijdens laden brand er een ledje?
- Tijdens het laden en navigeren is er een accusymbool op het scherm te zien? Indien alles aangesloten en het symbool is niet onderbroken, dan neemt de TT de stroom via de accu.
Is het symbool wel onderbroken dan geeft dat aan dat de TT aan de voeding hangt.
- Kan zijn dat je "standby" hebt ingesteld. Dat betekent indien deze aktief is, dat de TT zichzelf uitschakelt indien het van de stroombron verwijderd wordt