Taal: pocketnavigation.de pocketnavigation.nl

Je bent niet aangemeld.

• Registreren
  • Aanmelden
  • Ledenlijst
  • Galerie

Harold

Administrator

• »Harold« is de auteur van dit thema

Bijdragen: 1 155

• Persoonlijk bericht sturen

1

dinsdag, 20. juli 2010, 22:30

Review reacties: De NAVIGON 70 Premium getest

Begin mei presenteerde Navigon haar nieuwe 70-serie. Met o.a. de mogelijkheid om de apparaten met handgebaren te besturen, zijn de specificaties veelbelovend. Uiteraard waren wij benieuwd hoe de Navigon 70 Premium het in de praktijk deed...Lees verder...
Vragen en problemen omtrent navigatie worden uitsluitend via het FORUM beantwoordt.

2

dinsdag, 27. juli 2010, 22:25

herberekening route Navigon Premium 70

Citaat

Bewerkt door Harold: Thema pas hier beter daarom verschoven

Ik zit momenteel in de Provence en ben over 2 aspecten van dit model slecht te spreken:
1e. Je wordt soms door kleine dorpjes heen gestuurd, ook al wordt het verkeer dmv borden hier keurig om heen geleid. In 1 plaatsje (Moissac-Bellevue) loop je daarbij volkomen vast in een te smal straatje.

2e. Dit vind ik werkelijk een probleem: je kiest een route en het systeem houdt dat stalinistisch vast, ook al wijk je door omstandigheden daar van af. Je moet dan de navigatie stoppen, en opnieuw laten berekenen. In 1 geval, waarbij ik het erop liet aankomen, was ik 4 km van mijn doel, terwijl het systeem mij adviseerde terug te keren naar mijn route, op 11 km afstand. Vreemd is, dat als je profiel "voetganger" is, dan heb je een keuze button om de route te herberekenen. Deze button is in het auto-profiel absoluut noodzakelijk, of nog beter: het systeem zou bij sterke afwijking van de route automatische herberekening moeten voorstellen.
Of zie ik iets over het hoofd?

Peter

Super Moderator

Bijdragen: 364

3

dinsdag, 27. juli 2010, 23:09

RE: herberekening route Navigon Premium 70

Ik zit momenteel in de Provence en ben over 2 aspecten van dit model slecht te spreken:
1e. Je wordt soms door kleine dorpjes heen gestuurd, ook al wordt het verkeer dmv borden hier keurig om heen geleid. In 1 plaatsje (Moissac-Bellevue) loop je daarbij volkomen vast in een te smal straatje.

Ik ben vorig jaar met mn 7310 naar Zuid_Frankrijk geweest (omgeving Ardeche) en het probleem wat je nu beschrijft viel mij ook op. Ik kreeg de indruk dat de 7310 mij net een afslag te vroeg van de autobaan leidde om vervolgens de laatste 15 kilometer via allerlei binnendoorweggetjes (over boerenerven, wegen met een zeer slecht wegdek, vol met diepe gaten) naar de bestemming bracht. Dit terwijl er vrijwel parallel een mooie verbindingsweg was.
Na het inlezen op enkele fora bleek de instelling die binnen MN_7 zit niet echt optimaal te zijn.
Het blijkt dat de waarde die gehecht wordt aan een verbindingsweg en een "karrespoor" wel heel erg dicht bij elkaar liggen.
De, voor mij werkende, oplossing is dat ik het bestand RT_Fast.ini en RT_Optimum.ini heb aangepast zodat er een duidelijk onderscheid is tijdens wegkeuze(calculatie) tussen verbindingsweg en karrespoor.

Maak op voorhand een volledige kopie van de software voor je zelf gaat "knutselen"

Sluit de Navigon aan op de pc/laptop en open de bestanden.
Ga naar Navigon, Settings, Routing en open daar het bestandje RT_Fast.ini met een simpel tekstverwerkertje (Kladblok of Wordpad)
Verander de waarde in de regel m_Streetpreference-3 naar de waarde 48 (zie attachment).
Dit kan je eventueel ook nog doen bij RT_Optimum.ini
Sla alles op en reset de Navigon even dmv de reset. (middels een paperclip, tandenstokertje)
De Navigon wordt nu herstart.
Let wel: de wijziging is niet heilig, maar voor mij werkt het nu in vrijwel alle gevallen vrijwel korrekt.

2e. Dit vind ik werkelijk een probleem: je kiest een route en het systeem houdt dat stalinistisch vast, ook al wijk je door omstandigheden daar van af. Je moet dan de navigatie stoppen, en opnieuw laten berekenen. In 1 geval, waarbij ik het erop liet aankomen, was ik 4 km van mijn doel, terwijl het systeem mij adviseerde terug te keren naar mijn route, op 11 km afstand. Vreemd is, dat als je profiel "voetganger" is, dan heb je een keuze button om de route te herberekenen. Deze button is in het auto-profiel absoluut noodzakelijk, of nog beter: het systeem zou bij sterke afwijking van de route automatische herberekening moeten voorstellen.
Of zie ik iets over het hoofd?

Je kan de route weer opnieuw laten berekenen. In mijn vakantieperiode had ik mijn "thuis" lokatie de coördinaten gebruikt van mijn vakantiebestemming. Dan hoef je niet steeds alles weer te doorlopen en kan je simpel klikken op "Navigeer naar Huis" . Via MyRoute krijg je dan weer 1-3 routes voorgeschoteld waar je een keuze uit kan maken.
Verder kan je in je routeprofiel ook aangeven (blad 2) dat je de straten alleen voor aanwonenden wilt vermijden.
Ook dit scheelt de nodige onlogische routes bij binnendoorweggetjes in het buitenland.

Ondanks alles wens ik je nog veel plezier met de 70_Premium (het is een machtig mooi apparaat) in de Provence tijdens je vakantie en bedenk:
Een navigatie is ten alle tijde een hulpmiddel
Vragen en problemen omtrent navigatie worden uitsluitend via het FORUM beantwoordt.

Device : Navigon-92_Premium_Live, 8450_Live, 70_Premium, 20_Easy
Kaart : Europe Q1-2012, test Q2-2012
Drager : Transcend, 8GB, Class 10
Extra : Ge-tectronic
Tmc Y-adapter

4

dinsdag, 27. juli 2010, 23:28

Peter, bedankt voor je snelle antwoord.
Het is inderdaad een prima apparaat, maar een GPS heeft toch als belangrijkste doel om je doel te bereiken. En als blijkt dat op een gegeven moment een andere route korter is als je gedwongen bent om van een eerder vastgestelde route af te wijken, dan zou herberekening eenvoudig mogelijk moeten zijn. TMC en voetgangers profiel bieden deze mogelijkheid wel.

Hiervoor had ik een Medion (Gopal 4.x) en daarin kon je relatief eenvoudig een button (met bijbehorende actie) definieren. Een route herberekenen button lijkt me hier de oplossing. Is dit mogelijk toe te voegen?
Dank voor je antwoord.

Peter

Super Moderator

5

woensdag, 28. juli 2010, 00:10

Hoi Nevo,
Een navigatie heeft tot doel om je van A naar B te brengen op een zo snel en efficiënt mogelijke manier...... voorzover dat in het geprogrammeerde vermogen ligt.
Voorbeeld:
Wanneer ik naar een adres moet in een grote plaats en ik ben ter plaatse volstrekt onbekend, dan weet ik dus ook niet of mijn Navigon de meest efficiënste route kiest in de stad zelf. Sterker nog, het zal mij eigenlijk worst zijn, immers je bent totaal onbekend.... dus kan je dat ook niet weten.
Zaak is wel dat ik op bestemming kom.

Ken je de route wel, dan pas weet je of je Navigon een efficiënte route heeft gekozen om je doel te bereiken....... maar dan heb je eigenlijk dus ook geen navigatie nodig, immers je kent de route.
Verder is het zo dat een Navigon werkt met MyRoute. Dat heeft de eigenschap dat het zelflerend is. Dat zelflerende houdt in dat elke keer jij een opgegeven route rijd tot en met de eindbestemming ( "U heeft uw eindbestemming bereikt"), de Navigon jouw rijstijl en route meeneemt voor het bepalen van een volgende route.
Heel zwart_wit fictief voorbeeld ter illustratie. : Ga je altijd op de autobaan 60 rijden, en op verbindingswegen en B-wegen 130, dan zal de Navigon uiteindelijk een keer zoveel data van je rijstijl hebben dat de meest efficiënte route voor jou over de secundaire wegen gaat.

Wat je ook nog als proef op de som kan doen op je vakantieadres is het volgende:
- Toets de route in waar jij eerder vond dat het verkeerd ging met navigatie.
- Kijk bij MyRoute (rechts op het scherm na de berekening) welke aankomsttijd en kilometers de Navigon heeft berekend over jouw route en noteer deze gegevens.
- Rijd vervolgens die route zoals je zelf denkt dat het beste is en vergelijk uiteindelijk het verschil in tijd en afstand. Trek je voorzichtige conclusie.

Ik ben het wel met je eens dat een navigatie (ongeacht het merk) niet altijd even consequent en logisch werkt. Soms is een door hem gekozen route 1 of 2 minuten sneller dan jouw verwachte keuze. Ook al lijkt het dan onlogisch, maar het enige dat telt is wat er onder de streep uit komt.

Knop: Dit is niet zomaar even te implementeren, daar zal Navigon (ontwerp) zich over moeten buigen. Op zich een leuke wish die het overwegen waard is. Een sneltoets voor herberekening.

Tmc Y-adapter

Peter

Super Moderator

6

woensdag, 28. juli 2010, 00:16

Nevo,

Ik heb hier ook nog een 70_Premium liggen. Als je mij even jouw routegegevens stuurt (mag via PB) dan simuleer ik de bewuste route even om te kijken of het veranderen van de waarde het nodige positieve effect heeft.

Tmc Y-adapter

7

woensdag, 28. juli 2010, 10:43

Peter,
de familie trekt aan me, dus ik zal pas wat later je de gegevens verstrekken.

Overigens is het in Gopal zo geregeld, dat de route wordt herberekend op het moment dat je sterk afwijkt van de eerder berekende route. Je "kiest" dan ook geen route vooraf, maar je wordt altijd dynamisch naar de kortste cq. snelste route geleid. Ik mis deze optie op de 70 werkelijk. Een sneltoets voor herberekening zou dit gemis kunnen verlichten.

Als ik dit vooraf had geweten, dan zou ik zeker niet voor de Navigon zijn gegaan.

Peter

Super Moderator

8

woensdag, 28. juli 2010, 10:58

Als er alternatieven worden geboden qua infrastructuur zal Navigon ook de route automatisch herberekenen en je via de meest logische naar je bestemming brengen.
Het is uiteraard niet zo dat een Navigon zich krampachtig vasthoudt aan de eerste route. De route wordt wel degelijk berekend, zonodig dynamisch herberekent.
En voor de rest, als je je niet happy voelt met het merk moet je 'm gewoon weer verkopen en gaan voor het merk dat je beter bevalt. Even goede vrienden. :thumbup:

Ik ken zelfs mensen die zweren bij TT ;( :P

Tmc Y-adapter

9

woensdag, 28. juli 2010, 11:11

Peter, ik begrijp je antwoord niet. Bij de 70 word je bij afwijking van de route terugverwezen naar het dichtst bijzijnde punt van de vooraf berekende route.
En dat is (te) vaak niet wat je wilt. Je wilt naar je doel.
Ik beschouw dit als een ernstig tekort in de route berekenings algoritme.
En dat is jammer want het is verder een prima apparaat.

Peter

Super Moderator

10

woensdag, 28. juli 2010, 12:00

Nevo,

Een voorbeeld. Stel je rijd van A naar B. Halverwege de rit wijk je van de route af door bv een andere weg te nemen. Je navigatie zal je proberen weer terug te krijgen op de oorspronkelijke route. Wanneer het niet zinvol is om te keren (omdat je de afwijkende route langer volgt is omkeren geen optie meer maar zal de afwijkende route korter en sneller zijn dan de weg terug) , zal een nieuwe berekening plaatsvinden.
Het doel van je navigatie is, zoals eerder gezegd, zo snel en efficiënt mogelijk van A naar B.
In Nederland heb je naast elke weg legio mogelijkheden (alternatieven) waaruit een navigatie kan kiezen.
In het buitenland kan dat aanmerkelijk minder zijn. Dan valt er weinig te kiezen.

Heb je al met de aanpassing (wijziging Streetpreference) genavigeerd?
Heb je de instelling (routeprofiel) eventueel gewijzigd zoals ik eerder aangaf?

Tmc Y-adapter

11

woensdag, 28. juli 2010, 12:51

Even kort uitgelegd.

Zolang de afwijkende route langer of langzamer is dat de oorspronkelijke route, zal de Navigon je terug proberen te leiden naar de oorspronkelijke route.
Pas bij het omslag punt, dus wanneer de afwijkende route korter of sneller is, wordt deze herberekend.
Dit doen trouwens alle navigatiesystemen, tenzij je echt een route gepland hebt. Bijv. een tour rit met diverse herkenningspunten. Dan wordt je altijd naar je oorspronkelijke route teruggeleid.
Maar dit wil je dan zelf ook.
MIO 269 bezitter sinds 29-03-2005 V2 en R21 + sinds 12-02-06 een MIO 269+ en Navigon 6 op 2gb sd-kaart.

NAVIGON 8110 → 8310

Peter

Super Moderator

12

woensdag, 28. juli 2010, 13:11

dat probeerde ik dus ook helder te maken in het 10e bericht.
Ik denk dat ook het Street_preference verhaal invloed heeft.
Ik wacht zijn voorbeeld nog even af.

Tmc Y-adapter

13

woensdag, 28. juli 2010, 22:53

Probleem bestaat niet (meer)!

Heren, gelukkig...ik heb me vergist.

Zojuist op een route getest, waarbij een route linksom nauwelijks afwijkt van een route rechtsom.
(Moissac-Bellevue naar Bauduen v.v.).
Na opzettelijk de niet gekozen route te nemen, wordt na ca. 3 minuten (3km) de alternatieve route getoont.
Dit gaat stilzwijgend, dus buiten "MyRoutes" om en zonder dat daar melding van gedaan wordt.
Er vindt geen herberekening plaats, waarbij alternatieven worden getoond.

Ik ben ook even nagegaan hoe ik in de veronderstelling kon zijn dat dit een navigator fout was.
Simpel, het betrof een geadviseerde route, die overbelast was (geen TMC-melding) en een parallel route, waar formeel een 70 km snelheidslimiet gold.
Ik werd teruggewezen naar de hoofdroute omdat die op papier sneller zou zijn.

Mijn 1e aanmerking (route door kleine dorpjes) lijkt verholpen dankzij tip van Peter.

Rest dat ik geen andere conclusie kan trekken: De Navigon 70 Premium is een prima navigator, zijn geld meer dan waard!!!

Peter

Super Moderator

14

donderdag, 29. juli 2010, 06:45

Nevo,

Ik ben blij voor je dat het nu wat logischer werkt en opgelost is.

Ik woon zelf kort bij de A35, en als ik naar het westen moet (A1) dan gaf de Navigon mij steevast de (rode) route. Echter dat hobbelt allemaal over B-weggetjes en enkele dorpen/gehuchten.
Ik prefeer liever zo snel mogelijk de snelweg A35, A1. Door de parameters iets veranderd te hebben gebeurd dit nu ook zo.
Dat wil zeggen dat bij elke routeingave er zoveel en zolang mogelijk gebruik wordt gemaakt van de snelwegen, daarna de verbindingswegen en zo kort en min mogelijk de secundaire (B-) wegen.
Betekent dat het brandstofverbruik wat gunstiger uitvalt, maar qua kilometers iets meer is.

Alsnog een plezierige en prettige vakantie in de Provence en maak er iets moois van.
»Peter« heeft de volgende afbeelding bijgevoegd:
  • route.jpg

Tmc Y-adapter

kingpin1966

Beginner

Bijdragen: 18

Beroep: Postbode

15

zondag, 29. augustus 2010, 12:13

Als ik een route met meerdere tussenstops plan dan doe ik dat altijd via de HuBoBe (Huisje, Boompje, Beestje) methode.
Ik pak dan altijd een bekende plaats of knooppunt als tussenstop en voer die in het navigatiesysteem in.

Tip: Als je niet precies weet waar een bepaald knoopunt ligt, kijk dan even op Google Earth of Maps welk dorp er het dichtste bij ligt.
Voer deze in je navigatiesysteem in via "nieuw adres", ga dan naar Opties> Tonen op kaart en scroll dan met je vinger naar het knooppunt.
Zoom in op de juiste rijbaan en richting en tik op het groene vinkje, kies dan "aan route toevoegen" en klaar is Klara.

Zo voorkom je 100% dat je door de bush-bush wordt gestuurd, tenzij er op die route natuurlijk een file o.i.d. staat.

Zo verliep de route naar mijn vakantieadres bijvoorbeeld zo:

1. Wegrestaurant De Lucht Bruchem (koffiestop)
2. Knoopppunt Kerensheide naar de A76
3. Wegrestaurant Aachener Land (lunchstop)
4. ABK Kerpen naar de A 61
5. ABK Koblenz naar de A 48
6 Trier over de Konrad Adenauer Brücke
7 Igel Trierer strasse
8 Langsur Uferstrasse (Eindbestemming)

En geen (kilo)meter verkeerd gereden.
Navigon 70 Premium
Kaarten: NL, B, D
Software: 7.6.4
--------------
Navigatiehouder van ARAT (voertuigspecifiek)

Als alles op je af komt.................. rij je aan de verkeerde kant van de snelweg.

Deze bijdrage is al 2 keer bewerkt, de laatste keer door »kingpin1966« (29. augustus 2010, 12:45)

Actueel op pocketnavigation.nl
Komt Apple met eigen kaartdienst in iOS 6?
iOS 6
Apple zou met de introductie van iOS 6 mogelijk Google Maps willen inruilen voor een eigen kaartdienst... verder
pocketnavigation.nl nieuws
Toyota navigatiesysteem met Nintendo DS te bedienen
Toyota Nintendo DS
Toyota maakt het in Japan binnenkort mogelijk om het navigatiesysteem via een Ninento DS console te bedienen... verder
Mobiele lader voorziet smartphones voor 2 weken van stroom
Mobiele lader
Nieuwe mobiele lader maakt het mogelijk om je smartphone twee weken te gebruiken zonder deze aan het lichtnet te hoeven hangen.... verder
Advertentie
Laatste reviews
GO LIVE 1005 World
GO LIVE 1005 World
Eind 2011 introduceerde TomTom met de GO LIVE 1005 World haar eerste navigatiesysteem met... verder
OtterBox iPad Defender
OtterBox iPad Defender
OtterBox biedt met de iPad Defender Case sinds kort ook een case voor de iPad. In deze review... verder
Advertentie